Bettina Stang Løberg

Snorkletur 13.07.15

Etter mange flotte dager på Bora Bora, er det snart på tide å reise videre. Vi drar tilbake til LA i morgen kveld, og skal være der en del dager før vi reiser tilbake til Norge. Selvom vi har vært borte lenge, synes jeg tiden har gått alt for fort! Denne helgen har vi solt og badet masse, og på lørdag kveld spiste vi på Bloody Mary´s, som er en av de bedre resturantene i Vaitape. Her var det helt fantastisk god mat, og stemmningen var på topp - verdt et besøk om man noen gang skal til Vaitape på Bora Bora! I går var vi på guidet snorkletur rundt revene i sjøen. Først dro vi til et sted hvor det var masse "akvariefisk", og vi så også murene og barracuda. Her fikk vi mate alle småfiskene, mens guidene lokket fra de større fiskene så vi kunne ta bilder av dem.  Senere dro vi lenger ut på sjøen, hvor vi stoppet for å se på rokker og en hai som de kalte "lemon shark". Rokkene var veldig vennlige, og kom bort til oss så vi fikk klappe dem. De var overraskende myke! Siste stoppet på turen var midt på sjøen hvor vi skulle snorkle på ca. 10 meters dyp. Her var det også mye fisk, men vi fikk også se mye større hai som var rundt 3-4 meter lange! Det var en helt fantastisk tur og opplevelse! Håper alt er bra i Norge!

Dette er haien som de kalte for "Lemon Shark" - disse var relativt små, og de var heller ikke farlige

Her lokket guiden vår fram murenene mens vi fikk ta bilder

Dette var de store haiene som vi snorklet med, og selvom vi var på dypt vann, kom haiene nesten helt opp til overflaten hvor vi var

Hiva Oa og Fatu Hiva 11.07.15

De to siste øyene vi var innom var Hiva Oa og Fatu Hiva, øyene Thor Heyerdahl var på. Ettersom vi var de eneste nordmennene på Aranui, var det mange som synes det var gøy å snakke med oss om historien til Heyerdahl. Fatu Hiva var veldig liten, og det var bare 150-200 som bodde, og da vi ankom fikk vi blant annet se hvordan de lagde kokosnøttølje og dans. Ellers var vi bare på båten og solet oss, og badet. Den siste dagen vi var på båten var det polonesisk aften med buffet, dans og underholdning! Det var en flott båttur med mye å se og lære!

Ua Pou 11.07.15

Etter at vi hadde vært på Nuku Hiva en natt, skulle vi på en ekspidisjonsbåt som het Aranui. Denne båten reiste gjennom de ulike Marqueses-øyene, og den første øya vi gikk av på het Ua Pou. Her møtte vi en lokal guide som viste oss rundt på øya, for at vi senere så på tradisjonel dans av noen av innbyggerene. Guiden vi hadde var utrolig søt og koselig, og selvom øya var liten, var det masse flott å se på. På båten spiste vi mye god mat, og ble kjent med mange spennende mennesker (selvom flertallet var 70+).

Nuku Hiva 11.06.15

Etter å ha vært uten stabilt nok nett til å blogg noe som helst, har vi nå endelig kommet til Bora Bora, hvor jeg nå har klart å få blogge igjen! Men før vi kom oss hit har vi vært på mange ulike steder på de Fransk Polonesiske øyene. Så jeg skal gjøre mitt beste å legge ut innlegg fortkommende over stedene vi har vært, for så skrive et innlegg om Bora Bora, der vi er nå.

Det aller første stedet vi kom etter Los Angeles var Papeete i Tahiti. Det tok en flytur på 8 timer å komme seg hit, og vi var kun her en dag. Tidlig dagen etter ble vi hentet, hvor en ny flytur på 3,5 time ventet oss. Vi skulle da til Nuku Hiva. Dette er en av de største øyene som er blant Marques-øyene, som ligger relativtlangt nord-vest for Papeete. Vi måtte kjøre over hele fjellet på Nuku Hiva for å komme oss til restorten vi skulle bo på, og klima på de øyene vi dro på uken som kom var veldig fuktig med masse skog, planter og skiftende vær. Øya var nokså liten med ca. 2500 mennekser spredt rundt på hele øya, men byen vi var i var hoved landsbyen. Hotellet vårt her Keikahanui Pearl Lodge, og vi bodde i en liten hytte i skogen.

Legger ut fler innlegg forhåpentligvis iløpet av dagen, så bare å følge med!

Les mer i arkivet » Juli 2015 » Juni 2015 » Mai 2015
+ legg meg til som venn
Hei! Mitt navn er Bettina, og er 20år. Her skriver jeg mest om mote, foto og min hverdag. Håper du liker min blogg!